“Ik adviseer elke sollicitant dus om meer te bellen!”

Dick Wassenberg werkt ruim twee jaar voor S-Buddy. Hoewel hij een relatief commerciële functie heeft, is het juist de menselijke kant van S-Buddy die hem het meest aanspreekt. In een interview vertelt hij hoe hij bij S-Buddy is gekomen en wat de parallellen zijn tussen acquisitie en solliciteren.

Hoe ben je bij S-Buddy terecht gekomen?

In een blauw verleden werkten Akkie Muller, mede-oprichter van S-Buddy, en ik allebei voor Randstad. En ik vond het samenwerken met Akkie heel fijn. We deden projecten waar een sociaal doel samenkwam met een commercieel belang. Op een gegeven moment zijn we allebei voor onszelf begonnen en hebben we door de jaren heen contact gehouden.

 

Jullie hebben contact gehouden, hoe ging dat?

Nou, we dronken regelmatig een kop koffie of maakten een afspraak om een hapje te gaan eten. Dan praatten we over de business en ook over het leven. Zes jaar geleden had ik een klant in Deventer en als ik dan op weg naar de klant over de A1 reed, en langs Naarden Vesting kwam, belde ik Akkie vanuit de auto. Eens vroeg hij of ik interesse had om bij S-Buddy te komen werken. S-Buddy zat toen in de opstartfase. Maar mijn opdrachten-portefeuille met interim HR-opdrachten was goed gevuld en ik vond het coachen wat ik daarnaast ook deed, erg leuk.

 

En wat gebeurde er toen?

Twee jaar geleden daalde het aantal opdrachten wat en kreeg ik ook behoefte aan meer afwisseling. Ik belde Akkie weer eens en hij vroeg me opnieuw of ik niet voor S-Buddy aan de slag wilde. Nu was de tijd er wel rijp voor en ik ook dus zo ben ik begonnen.

 

Wat doe je voor S-Buddy.

Ik heb een mooie combinatie van activiteiten. Ik schrijf de maandelijkse nieuwsbrief, waarvoor ik veel mensen uit het vak interview. Daarnaast doe ik het accountmanagement voor een aantal grote klanten, zoals de Rabobank, de Volksbank, Bank Insinger de Beaufort en TMG. En ik ga op zoek naar nieuwe contacten en pak af en toe een coachtraject op.

 

Dat laatste lijkt me soms best lastig.

Ja, dat is het soms ook. Maar hoe meer ervaren ik word hoe meer plezier ik eraan beleef. Ik bel vanuit mijn nieuwsgierigheid. En daarbij probeer ik eerst echt contact te maken. Van mens tot mens. Het zakelijke komt later. En als dat niet komt is het ook goed. Bovendien ervaar ik het altijd als een uitje om bij bedrijven in gesprek te gaan. Dan wordt mijn intellectuele drijfveer geprikkeld; ik wil graag begrijpen hoe dingen werken. Wat het ook inspirerend maakt is dat ik het gevoel heb dat ik een mooie dienst vertegenwoordig: Het helpen van mensen die op zoek zijn naar een baan.

 

Zie je parallellen tussen het doen van acquisitie en solliciteren?

Ja, die zijn er zeker. Je wilt binnenkomen bij een bedrijf. En daarvoor moet je contact leggen. Dat kan via een mail of een brief. Dat is wat makkelijker en voelt veiliger dan bijvoorbeeld bellen, wat toch veel directer en spannender is. Maar ik heb gemerkt dat als ik gewoon mezelf ben en vanuit mijn nieuwsgierigheid met de ander contact maak, dat de meeste mensen dat juist enorm waarderen. Je kunt jezelf dus gewoon voorstellen en zeggen wie je bent en wat je doet. Ik adviseer elke sollicitant dus om meer te bellen!

 

Welke tip zou je sollicitanten willen geven?

Laat jezelf zien, dat vinden mensen leuk. Wees open en enthousiast en toon interesse.

We waren laatst bij een potentiele nieuwe klant en hebben eerst over van alles en nog wat gepraat. Het hoeft niet alleen zakelijk te zijn. Zeker niet in het begin. Het gaat om verbinding maken.