De toegevoegde waarde van creativiteit bij solliciteren is dat
 het je als sollicitant helpt om meer verschillende banen te vinden en dat het je veel meer diversiteit brengt in het zoekproces zelf. Dan wordt de kans dat je een baan vindt echt groter. Je creëert meer opties. We hebben allemaal een enorme bron van energie in onszelf om creatief te zijn. Door gebruik te maken van 5 verschillende creativiteit bevorderende aanpakken kun je concreet aan de slag.

Welke vraag daagt je meer uit: de som 5 + 5 + ? of de som ? + ? = 10

In deze blog beschrijf ik een aantal manieren om je creativiteit te ontwikkelen waardoor je creatiever leert te zijn in het sollicitatieproces. Door veel opties te creëren, vergroot je de kans dat je kan kiezen. En dat geeft een bepaalde vorm van vrijheid. Daardoor besef je ook dat er meerdere mogelijkheden zijn om een doel te bereiken. Daar worden we eigenlijk niet zo in getraind, en dat vind ik jammer. Op de basisschool leren we dat 1+1 twee is.

We leren op de volgende manier:
 5 +5 = ?

We leren één antwoord te geven op het vraagteken. Dan is er maar één juiste oplossing en dat zet niet aan tot nadenken. Als je het volgende probleem op moet lossen, zijn er al meer mogelijke oplossingen: 
? +? = 10

Dan word je meer uitgedaagd om zelf na te denken. De meeste mensen komen dan bijvoorbeeld met de oplossingen van getallen die tussen 0 en 10 liggen (bijvoorbeeld 7 en 3, of 9 en 1, en 8 en 2, of 4 en 6). Op een gegeven moment zijn de mogelijkheden dan op. Maar het aantal mogelijkheden om deze vergelijking op te lossen is oneindig.

Als je jezelf stimuleert om verder
 te denken, dan kom je
 bijvoorbeeld met de oplossing om ook getallen met decimalen achter
 de komma te gebruiken (bijvoorbeeld 4,5 en 5,5 of 6,0234 en 3,9766)
. Of je ziet ineens dat je ook negatieve getallen kunt gebruiken (bijvoorbeeld –10 en 20 of –100 en 110). Zo zijn er dus veel meer mogelijke oplossingen als je maar gestimuleerd wordt op meerdere manieren naar een probleem te kijken.
 Je kunt ook de vergelijking veranderen, bijvoorbeeld door te zeggen: ik ga niet alleen optellen, maar ook vermenigvuldigen. Op die manier vergroot je het aantal manieren om op 10 te komen. En als je op deze manier naar solliciteren leert kijken, ga je in mogelijkheden denken en niet in onmogelijkheden.

Ik zie het sollicitatieproces als de volgende opgave:
 ? ? ? = baan met eindeloos veel oplossingsmogelijkheden.

“Creativiteit maakt meer mogelijk dan het verleden waarschijnlijk maakt”                           Jim van Beuken

Vijf basisregels

Om creatief te leren solliciteren zijn er 5 uitgangsprincipes die je moet toepassen (ik gebruik niet vaak het woord moeten maar in dit geval is het woord wel op zijn plaats):

  1. Stel je oordeel uit
  2. Bedenk zoveel mogelijk opties
  3. Neem waar (gebruik al je zintuigen)
  4. Durf te fantaseren: gebruik je verbeeldingskracht
  5. Verbind zaken met elkaar die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben

Als je deze regels in je achterhoofd houdt, kun je aan de slag. Denk eerst nog even heel goed na op welke vraag je precies een antwoord wilt hebben. Formuleer je vraag zo dat die eenvoudig en concreet is. Een goede manier om een vraag te stellen is om hem te laten beginnen op een van de volgende manieren:

  • Hoe kan ik…..?
  • Op welke manieren kan ik…..?
  • Zou het niet fantastisch zijn als ik…..?

Als je dan je vraag duidelijk hebt, kun je aan de slag:

1. Search and reapply: ofwel elegant stelen

Ga voor jezelf na welke mensen, organisaties of bedrijven al een oplossing voor jouw vraag bedacht hebben. Zo zijn er mensen die een eigen website hebben gemaakt om onder de aandacht te komen van werkgevers. Bijvoorbeeld Wendy. Of als je na wil denken over hoe je met je cv op kan vallen, kunnen je inspiratie krijgen uit de volgende 25 opvallende cv’s. Of je schrijft net als Marcel van Stigt een open sollicitatie. Of schrijf een motivatiebrief zoals Elies Kouwenhoven dat deed. En deze heb ik dan weer elegant gestolen via de blog van Fiona Stoop.

Gebruik de manieren die anderen bedacht hebben en laat je erdoor stimuleren. Pas ze aan aan je eigen situatie. En vertaal ze in concrete acties die jij kan gaan uitvoeren.

2. Even horizontaal

Door even te gaan liggen, kun je tot nieuwe inzichten komen. Het stimuleert je creativiteit. Je zou ook een kort slaapje kunnen doen. Uit onderzoek van Brooks en Lack uit 2006 blijkt dat de optimale tijd voor een kort slaapje 10 minuten is. Na 10 minuten konden de deelnemers aan het onderzoek beter denken: ze waren scherper en alerter.

3. Omarm het slechtste idee

Ga brainstormen over mogelijkheden. Brainstormen is een effectieve methode om je creativiteit op gang te brengen. Je kunt bijvoorbeeld alle letters van het alfabet in twee kolommen onder elkaar zetten. Ga dan brainstormen, bijvoorbeeld over de vraag hoe je je netwerk kan inzetten. Kies dan de 2 slechtste ideeën. Die vallen niet af. Nee, daar ga je verder mee aan de slag. Je gaat kijken hoe je deze twee slechte ideeën kan omzetten in twee goede ideeën. Dit is een methode die ik in het boek ‘What I wish I knew when I was 20’ van Tina Seelig gelezen heb en die bij veel mensen werkt om het aantal goede ideeën uit te breiden.

4. Blauwe, rode en gele stippen

Je kunt hierbij verder gaan met de brainstorm die je in stap 3 hebt gedaan. Je hebt 26 ideeën gegenereerd en gaat nu kijken of je er nog meer kunt bedenken. En dat kan je! Laten we zeggen dat je nog 10 extra mogelijke oplossingen wilt bedenken. Kijk om je heen. Neem een willekeurig voorwerp dat je ziet en bedenk hoe dit voorwerp je kan helpen bij het oplossen van je vraag. Of kijk eens op de website van Hongkiat en kies 3 foto’s uit die je gebruikt om op nieuwe ideeën te komen. Als je denkt of voelt dat je vast komt te zitten, kruis dan je armen: dat zorgt voor meer doorzettingsvermogen waardoor je zeker tot de 10 gaat komen.

Als je dan de 36 mogelijkheden hebt bedacht, dan ga je ze vervolgens labellen. Hier mag je dus de regel om niet te oordelen loslaten. Je gaat de ideeën voorzien van een blauwe, een rode of een gele stip.

  • De blauwe stip staat voor de makkelijk uit te voeren mogelijkheden. Ze brengen weinig risico met zich mee en zijn makkelijk uit te voeren.
  • De rode stip staat voor innovatief. Ze hebben een WOW! Factor. Ze zijn patroondoorbrekend en geven je energie.
  • De gele stip staat voor oplossingen waar je (nu nog) alleen maar van kan dromen: het zijn ideeën voor de toekomst. Ze zijn (nu nog) te uitdagend.

Markeer voor jezelf 4 blauwe, 4 rode en 4 gele ideeën: diegene die een blauwe of een rode stip krijgen, kun je direct gaan uitvoeren. Plan ze in je agenda en ga ermee aan de slag. De gele ideeën hebben nog een vertaalslag nodig. Dat kun je doen door de hulp in te roepen van iemand uit je omgeving. Leg hem/haar je gele ideeën voor en vraag aan die persoon hoe hij/zij dit idee zou uitvoeren. Spreek een 3-tal personen uit je omgeving en maak je gele ideeën realiseerbaar. Misschien niet vandaag, maar dan toch zeker wel binnen afzienbare tijd.

5. Roep een held te hulp

De laatste tip is om een held te hulp te roepen. Schrijf voor jezelf een vijftal personen op die je bewondert. Dat kunnen bekende mensen zijn maar ook mensen uit je omgeving. Dat kunnen oude of jonge mensen zijn. Dat kunnen bestaande mensen of niet (meer) bestaande mensen zijn. Het kan ook een huisdier zijn of het universum. Zet ze onder elkaar. En bedenk dan welke eigenschappen je in deze persoon bewondert. Gebruik deze eigenschappen om ideeën te generen. Vraag je af hoe jouw held de vraag aan zou pakken. En vertaal dan deze suggesties naar concrete oplossingen. Tijdens de workshop ‘Creatief Leren Solliciteren’ die ik onlangs gegeven heb, werden weer een aantal hele mooie helden benoemd. We geven vaker van dit soort workshops.

Aan de slag

Ga lekker met een van deze 5 manieren (of met allemaal natuurlijk) aan de slag en laat mij je creatieve oplossingen weten. Veel plezier. Dan ga ik nu zelf even lekker liggen en nadenken over hoe ik er voor kan zorgen dat alle werkloze Nederlanders een gratis exemplaar van ons boek Samen Solliciteren kunnen ontvangen.

Met dank aan de inzichten van Erik op ten Berg: expert in creative thinking, brainstorming and finding business opportunities.