In het boek De plakfactor laten de broers Dan en Chip Heath zien welke zaken zo’n indruk maken dat ze blijven plakken. En dat is natuurlijk wat je als sollicitant wilt: op een positieve manier blijven plakken in het geheugen van de selecteur. Door de zes principes van de plakfactor toe te passen, vergroot je de kans dat je een blijvende indruk maakt met je cv en/of brief, in een netwerkgesprek en tijdens het sollicitatiegesprek.

Principe 1. Eenvoudig

Zorg voor een eenvoudige en glasheldere boodschap. Daarom is bijvoorbeeld je elevator pitch zo belangrijk. Misschien niet eens zozeer om de elevator pitch zelf, maar wel omdat je, door erover na te denken wat de kern van je boodschap is, deze vanzelf gaat vereenvoudigen. Zorg er dus voor dat je pitch eenvoudig is. Om hier te komen kun je beginnen met je pitch in 50 woorden woorden op te schrijven. Dat dan terug te brengen tot 20 woorden. En dan maak je er een zin van 5 tot 10 woorden van. Deze woorden verwoorden jouw essentie. In het geval van deze blog: 6 principes die helpen om een blijvende indruk te maken.

Hoe minder bijzaken, hoe duidelijker het verhaal

Principe 2. Onverwacht

Door iets te vertellen wat tegen de verwachting van je publiek in gaat, kun je ervoor zorgen dat je hun aandacht trekt. Daarna is het belangrijk om de aandacht vast te houden. De opening van je sollicitatiebrief moet de belangstelling en nieuwsgierigheid van de lezer opwekken.

Principe 3. Concreet

Door concrete successen te noemen, maak je het makkelijker voor de lezer van het cv om die successen voor zich te zien. Je hebt eerder een beeld bij ‘Ik was verantwoordelijk voor een budget van € 250.000’ dan bij de kale vermelding dat je budgetverantwoordelijk was. In plaats van te schrijven dat je leidinggevende was, kun je beter zeggen dat je een team aanstuurde van 12 mensen. Of dat je als vrachtwagenchauffeur meer dan een miljoen kilometer schadevrij hebt gereden.

Principe 4. Geloofwaardig

Je kan je geloofwaardigheid vergroten door referenties op te geven of door veel aanbevelingen op LinkedIn te hebben. Of door hele concrete voorbeelden te hebben die je verhaal ondersteunen.

Principe 5. Met gevoel

Zorg ervoor dat je luisteraar of lezer iets voelt bij wat je schrijft of zegt. En speel daarbij in op wat mensen belangrijk vinden. Hun eigenbelang dus. Denk goed na wat de organisatie ermee opschiet om jou aan te nemen. Welke waarde ga je toevoegen aan het bedrijf? Benoem dat expliciet in je sollicitatiebrief.

Principe 6. Met een verhaal

Tijdens elk sollicitatiegesprek is er wel een kans om een verhaal te vertellen. Beeldende verhalen die de boodschap helder overbrengen. En volgens Dan en Chip is er niet eens veel creativiteit voor nodig. Ze zeggen dat we gewoon moeten leren om de juiste verhalen te spotten uit al die verhalen die dagelijks ons pad kruisen. Bedenk dus voor jezelf een aantal eenvoudige en pakkende verhalen uit je eigen leven, die relevant zijn voor het bedrijf.

Wil je meer lezen? Koop dan het boek De plakfactor. Het is volgens ons echt een aanrader.