De werkvakantie van Akkie en Freek

Na het succes van ons eerste boek kon het niet uitblijven. Er moest een vervolg op komen. We kozen voor hetzelfde recept als bij het eerste boek: ga met een idee voor ogen in afzondering op een stille locatie zitten. Neem voldoende tijd en ga aan de slag. Schrijven is vooral doen. Het schrappen komt daarna.

workation2

Leegte

We komen op zaterdag bij ons huis aan met onze gehuurde Fiat 500. Een Frans dorpje in de Auvergne. Het voelt direct goed. Je gaat als vanzelf beginnen, er is niet veel anders te doen. Daarom ben je daar. En niks anders. Onze brainstorm (hoe gaan we dit in hemelsnaam voor elkaar krijgen?) schiet alle kanten op. Niks lijkt goed genoeg om een paar weken van je leven aan te besteden.

En dan ineens is het er.

Als we de bodem van ons enthousiasme raken en het al niet meer zien zitten komt er een raar idee boven. Uit het niets. Zomaar. De foto’s op je telefoon zijn de weerslag van je leven. En je carrière is je leven. Werk en privé versmelten steeds meer. We bedenken dat die foto’s een mooie inspiratiebron kunnen zijn voor verhalen. Associaties, maar ook letterlijke verhalen. Die hebben bijgedragen tot een carrière. Omdat we met S-Buddy steeds vaker gevraagd worden om naast sollicitatiebegeleiding ook carrièrebegeleiding te doen, lijkt dat ons een goed idee: een boek te schrijven dat mensen inspireert om na te denken over hun eigen carrière.

Zeggen dat je elkaar vertrouwt is één. Echt geven is eng.

We besluiten elkaars mobiel te ruilen en alle foto’s erin te laten zitten. We kiezen voor elkaar 30 intrigerende, bijzondere foto’s uit. Op basis van die foto’s schrijven we verhalen over onze ervaringen, ideeën en overtuigingen. Onze kijk op het leven. Zo hopen we anderen aan te zetten om over hun eigen carrière na te denken, en zo nu en dan actie te ondernemen. Want ideeën hebben is één, maar echt doen is vaak eng.

In een zucht was onze Workation voorbij.

We hebben aan één stuk door gewerkt, veel lol gemaakt en genoten van de flow die we zelf gecreëerd hadden. Het boek is in de basis af. Nu is het aan de eindredacteur en de vormgeefster om het eindresultaat te krijgen wat we voor ogen hadden toen we begonnen: een inspiratieboek dat je aan het doen zet.

In de herfst ligt het in de boekhandel. Ik weet zeker dat we ons uitgangspunt gaan halen: een boek waar we echt trots op zijn.