Ga goed verzorgd ‘op gesprek’, ook als dat online plaatsvindt.
Hoe gaan bedrijven om met sollicitaties gedurende de coronacrisis? Worden er nog gewoon sollicitatiegesprekken gevoerd en worden er überhaupt nog mensen geworven? We vroegen het Dennis Bos, directeur MKB bij Delta Zakelijk, onderdeel van Delta Fiber Nederland.
“Er wordt op het moment veel geworven bij ons. Er staan een aantal functies open die vervuld moeten worden, bij mij voornamelijk op het gebied van sales en marketing. Ik krijg de reacties via het wervingskanaal van HR en vanuit mijn eigen LinkedIn-netwerk en de vacaturesites, dus dat lukt wel. Het lastige zit hem nu in de gesprekken. Die gaan nu in eerste instantie via telefoon of videogesprek.”
Een videosollicitatie mist een bepaalde emotie
“Het verschil tussen een video- en een face-to-face gesprek zit vooral in het gevoel en de gesprekken rondom de inhoud. In een live gesprek is het eenvoudiger om iemand op z’n gemak te stellen en een passende toon te vinden. Een videogesprek is wat meer geregisseerd en wat strakker. Je moet scherper in je vragen zitten en gaat dan vrij snel echt richting de inhoud. Je mist daarmee de luchtige gesprekken die je hebt als je iemand op kantoor uitnodigt. Je ziet en hoort iemand, dus je vangt zo best wel wat signalen op. Maar als iemand bij je aan tafel zit dan krijg je toch beter een indruk van iemand als persoon. Als manager moet ik nu nog beter luisteren en nog beter kijken naar de non-verbalen signalen en moet ik scherpere vragen stellen.“
“Ik zie een videogesprek net als een CV. Het is een deel van de puzzel. Ik zou nooit iemand op alleen een CV aannemen en ook nooit iemand op basis van alleen een videogesprek. Je hebt het geheel nodig om een goed beeld van iemand te krijgen. Het is dus een prima methode als onderdeel van een proces, maar ik heb die ‘derde laag’ naast beeld en geluid nodig om een goede beslissing te kunnen nemen. Ik wil kandidaten toch echt in de ogen kijken en niet alleen via video. Die directe interactie is noodzakelijk om een goede beoordeling te maken. Dus ik ontkom er niet aan om met de kandidaten die in eerste instantie geschikt zijn, toch in real live af te spreken. En dan houden we natuurlijk alle richtlijnen en anderhalve meter afstand in acht. En mocht iemand niet kunnen komen door het coronavirus, dan stellen we het gesprek nog even uit.”
Bereid je goed voor
“Bij een videogesprek let ik erop hoe actief mensen erbij zitten. Of ze comfortabel op hun plek zijn. Ze mogen best een beetje nagedacht hebben over hoe ze hun camera plaatsen en hoe ze in beeld komen. Niet te dicht op de camera, vind ik wel prettig. Dan zie je ook nog wat van de omgeving en kun je net iets meer te weten komen over de persoon. Zo kan ik beter de persoonlijke touch in het gesprek leggen. Het is prettig als iemand in de camera kijkt, iemand die steeds wegkijkt komt toch wat onzeker over. En ook voor een videogesprek geldt dat je verzorgd op je sollicitatie verschijnt en niet het overkomt alsof je net je bed uitkomt.”
”Inhoud en kennis blijven natuurlijk key, maar de eerste indruk is ook heel belangrijk. Hoe ziet de omgeving eruit, hoe zit je kleding, hoe zit je haar en hoe is je houding? Denk daarover na. Ik had van de week iemand ‘op gesprek’ die in de keuken zat en links de hele afwas had staan en rechts alle groente die hij die avond ging eten. Dat leidt enorm af en geeft een toch een bepaalde indruk.”