Groen? Meteen gas geven!
Mijn lievelingsworkshop staat op het programma. We gaan ideeën aanboren om creatief te solliciteren. Creativiteit als middel om op te vallen, niet om zo lekker creatief te zijn. De koffie pruttelt en de deelnemers druppelen binnen.
Er liggen gele, blauwe en rode stickers klaar. Hoe spring je eruit bij een sollicitatie? De gele ideeën zijn gaaf en spannend, maar nog niet haalbaar. De blauwe zijn laaghangend fruit, misschien iets te voor de hand liggend. Rood is origineel én haalbaar. Ik geef een voorzetje, het idee komt op de flip-over. Andere deelnemers haken aan. Ze geven het idee allemaal een gele sticker.
Gaaf en spannend, maar niet haalbaar?! Als het aan mij ligt, is het zeker uitvoerbaar. Ik ken een goede cameraman én heb twee dagen in de week de ideale ruimte tot mijn beschikking.
Een maand later verzamelen alle deelnemers zich weer. Ze hebben zich netjes aangekleed, nagedacht over hun pitch en zijn een beetje zenuwachtig. Mark heeft zijn videocamera, lampen en schermen klaargezet. Aan het einde van de ochtend heeft iedereen zijn pitch op video staan. Een van de deelnemers mailt me later een reactie die hij kreeg op zijn videopitch: “Mijn complimenten voor de YouTubevideo in het cv, erg sterk!” Sommige ideeën moet je niet in de week leggen, maar direct in praktijk brengen. En dat is soms makkelijker dan je in eerste instantie denkt.
Uit ‘Carrière Candy’.